|
Ranní zpráva jako nástroj rozvoje čtenářské gramotnosti
Jelínková, Eliška ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ranní zprávou z programu Začít spolu jako možným nástrojem pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V teoretické části se práce věnuje definici čtenářské gramotnosti, jejím jednotlivým rovinám a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Porovnává klíčové kompetence uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání s rovinami čtenářské gramotnosti a objasňuje jejich vzájemný vztah a důležitost jejich stejnoměrného rozvoje. Podrobněji se věnuje jednomu ze stěžejních programů v této oblasti, programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, a jeho metodám rozvíjejícím čtenářskou gramotnost. Dále se zabývá programem Začít spolu a rozvojem čtenářské gramotnosti jako jeho součásti. Zaměřuje se zejména na ranní zprávu jako jednu z možných čtenářských strategií. Praktická část práce na základě pozorování a rozhovorů s učiteli programu Začít spolu mapuje, jaké formy ranních zpráv se osvědčují a jak je vnímán její přesah do čtenářské gramotnosti. Dále obsahuje soubor ranních zpráv aplikovaných v běžné třídě, jejich analýzu a reflexi z hlediska čtenářské gramotnosti. Na základě této analýzy obsahuje také návrhy ranních zpráv rozvíjejících roviny čtenářské gramotnosti, které v předchozích zprávách rozvíjeny nebyly.
|
|
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Havlínová, Hana
Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programy
|
|
Ranní zpráva jako nástroj rozvoje čtenářské gramotnosti
Jelínková, Eliška ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ranní zprávou z programu Začít spolu jako možným nástrojem pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V teoretické části se práce věnuje definici čtenářské gramotnosti, jejím jednotlivým rovinám a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Porovnává klíčové kompetence uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání s rovinami čtenářské gramotnosti a objasňuje jejich vzájemný vztah a důležitost jejich stejnoměrného rozvoje. Podrobněji se věnuje jednomu ze stěžejních programů v této oblasti, programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, a jeho metodám rozvíjejícím čtenářskou gramotnost. Dále se zabývá programem Začít spolu a rozvojem čtenářské gramotnosti jako jeho součásti. Zaměřuje se zejména na ranní zprávu jako jednu z možných čtenářských strategií. Praktická část práce na základě pozorování a rozhovorů s učiteli programu Začít spolu mapuje, jaké formy ranních zpráv se osvědčují a jak je vnímán její přesah do čtenářské gramotnosti. Dále obsahuje soubor ranních zpráv aplikovaných v běžné třídě, jejich analýzu a reflexi z hlediska čtenářské gramotnosti. Na základě této analýzy obsahuje také návrhy ranních zpráv rozvíjejících roviny čtenářské gramotnosti, které v předchozích zprávách rozvíjeny nebyly.
|
|
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Havlínová, Hana
Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programy
|
|
Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Havlínová, Hana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
Práce se zabývá problematikou počáteční čtená ské gramotnosti v 1. a 2. ročníku základní školy. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související se čtená skou gramotností. Dále jsou p edstaveny významné publikované výzkumy z let 1996 - 2015 zabývající se rozvíjením čtená ské gramotnosti. Výzkumná část práce popisuje použitou metodologii kvalitativního výzkumu, stanovuje výzkumné cíle a hypotézy, p edstavuje harmonogram a pr b h výzkumného šet ení a výzkumný vzorek. Součástí této části práce jsou metodická doporučení založená na analýze dat získaných výzkumným šet ením uspo ádaná do "nápadníku" využitelného p ímo ve školní praxi. Záv rečná kapitola shrnuje všechny části výzkumu a potvrzuje stanovené hypotézy. P i hledání odpov di na hlavní výzkumnou otázku "Jak je učiteli rozvíjena počáteční čtená ská gramotnost v hodinách českého jazyka/čtení?" se ukázalo, že trendem v oblasti rozvíjení počáteční čtená ské gramotnosti je postupné komplexní rozvíjení všech rovin s d razem na komunikační dovednosti žák od počátku školní docházky. KLÍýOVÁ SLOVA čtená ská gramotnost, klíčové kompetence, kurikulum, počáteční čtená ská gramotnost, roviny čtená ské gramotnosti, školní vzd lávací programy
|
|
Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Štarková, Monika ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem navštěvujících 1. stupeň základní školy. Pro šetření jsou užity tři testy, kterými jsou test naslouchání, test čtení a test čtení s vizuální podporou. Odpovědi respondentů na tyto tři typy testů jsou následně hlouběji analyzovány a také vzájemně porovnávány. Tato práce soustředí pozornost zejména na myšlenkové operace respondentů a jejich práci s informacemi na rovině explicitního a implicitního porozumění. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty, porozumění slyšenému, čtenářská gramotnost, čtení s vizuální podporou, porozumění čtenému
|